Tuesday, February 16, 2010

Fardu ain di Smart Reader Kids

Smart Reader Kids bukan sahaja mementingkan pengajian dalam bahasa Inggeris, kanak-kanak juga diterap dengan nilai agama dan bahasa ibunda masing-masing.


KANAK-KANAK di Smart Reader Kids diberi peluang meneroka daya imaginasi mereka.


JIKA inginkan anak fasih berbahasa Inggeris, di minda ibu bapa di Malaysia tentunya Smart Reader Kids. Di pusat perkembangan kanak-kanak itu, bahasa Inggeris adalah bahasa komunikasi utama dan mementingkan pembelajaran melalui keseronokan.

Kanak-kanak diberi peluang untuk meneroka daya imaginasi dengan sepenuhnya melalui konsep baru yang inovatif yang direka khas.

Namun, ramai ibu bapa beranggapan jika menghantar anak-anak mereka ke pusat perkembangan kanak-kanak seperti ini akan mengakibatkan mereka tidak memahami bahasa ibunda dan kurang asas agama.

Menyedari kepentingan jurus tersebut, Smart Reader Kids mengambil inisiatif menawarkan program-program seperti kelas bahasa Melayu, bahasa Mandarin dan juga fardu ain.


WANG KIM HA


"Berdasarkan permintaan, kami ada menyediakan kelas fardu ain yang akan dikendalikan oleh guru agama untuk mengajar sekali seminggu.

"Kelas ini adalah berdasarkan permintaan daripada ibu bapa dan bayaran tambahan akan dikenakan kerana perlu membayar upah guru tersebut," kata Pengarah Eksekutif Smart Reader, Dr. Wang Kim Ha.

Kelas bahasa Mandarin pula adalah percuma kerana ia termaktub dalam silibus Smart Reader Kids. Namun, penyertaannya tidak diwajibkan dan mengikut permintaan ibu bapa.

Menurut Kim Ha, ada cawangan pusat itu yang menjalankan program sepenuhnya dalam bahasa Mandarin sebagai persediaan untuk memasuki sekolah aliran Cina. Program tersebut dinamakan Smart Mandarin.

Antara silibus yang terdapat dalam program Smart Reader Kids adalah bahasa Inggeris, bahasa Melayu, Smart Maths, Sains, kebersihan diri, pendidikan moral, kerja kreatif, komputer, muzik dan program memasak.

Program-program tersebut direka secara teliti dan setiap daripadanya mengutamakan keseronokan dalam pembelajaran supaya kanak-kanak tidak bosan dengan apa yang dipersembahkan.

Anak-anak boleh dihantar seawal usia 15 bulan hingga enam tahun. Terdapat dua program iaitu Smart Reader Kids dan Smart Reader Kids Junior.


KANAK-KANAK di Smart Reader Kids berpeluang belajar dengan silibus yang berbeza-beza dan penuh keseronokan.


"Tidak ada istilah kanak-kanak akan bosan kerana berada dalam tadika selama empat tahun jika mereka dihantar seawal usia tiga tahun.

"Silibus yang disediakan direka dengan penuh keseronokan dan mereka tidak akan belajar perkara yang sama berulang-ulang," katanya.

Tambahnya, setiap guru di Smart Reader Kids akan diberi kursus secara berterusan supaya kualiti pengajaran mereka sesuai dengan perkembangan semasa kanak-kanak.

Tambah Kim Ha, cara pengajaran tidak boleh statik pada satu peringkat kerana minat kanak-kanak tidak sama mengikut peredaran masa.

Smart Reader Kids bukan sahaja mereka merangka silibus sendiri, malah lagu-lagu yang digunakan dalam pembelajaran juga adalah hasil nukilan Kim Ha.

"Kami bukan sahaja membuka sebuah pusat perkembangan kanak-kanak dengan mengajar mereka huruf a, b, c atau menyanyikan lagiBa Ba Black Sheep atau Twinkle, Twinkle Little Star.

"Saya mahu melalui nyanyian juga kanak-kanak ini diterap dengan nilai-nilai murni mengikut budaya tempatan," katanya. - JULIA ISMAIL (KOSMO)

No comments:

Post a Comment