Tuesday, February 16, 2010

Pemandu pilih pelancong asing

Benda ni memang betui pun. Satu hari aku nak ambik TAXI ke office di Cyber Jaya. Jaraknya lebih kurang 10-15min perjalanan dgn halaju 100km/j. Drebar TAXI kat depan apartment aku ramai tgh menunggu pelanggan. So, aku rasa macam tak dak masalah la. Alih2 depa minta RM20. Nak, naik... tak nak, tak yah naik. Hampeh betui. Rupa2nya depa dok tunggu student warga asing utk ke Limkowing uni.....


KUALA LUMPUR 15 Feb. – Pemandu-pemandu teksi di ibu kota didapati lebih suka mengambil pelancong asing kerana lebih mudah mengenakan tambang sesuka hati tanpa menggunakan meter.

Pemantauan wartawan Unit Khas selama lima hari di sekitar ibu negara mendapati, pemandu teksi berebut-rebut untuk mendapatkan penumpang daripada kalangan pelancong asing berbanding penumpang tempatan.

Daripada pemantauan wartawan, keadaan ini banyak berlaku di lokasi-lokasi yang menjadi tumpuan pelancong seperti di sekitar Bukit Bintang dan KLCC.

Mungkin, bagi pemandu teksi, para pelancong lebih mudah ‘disembelih’.

Oleh kerana pemandu begitu ‘taksub’ untuk mendapatkan pelanggan di kalangan para pelancong, sapaan wartawan untuk menaiki teksi mereka tidak diendahkan.

Lebih menyedihkan, ada pemandu teksi yang bersikap biadap sewaktu kami merapati mereka dan menyatakan tempat yang hendak dituju.

Pemandu berkenaan bukan saja tidak berpaling ke arah kami apabila diajukan lokasi yang hendak dituju, malah dengan wajah kelat dia dengan pantas menggeleng-gelengkan kepala tanpa mengeluarkan suara menandakan enggan menerima kami sebagai penumpang.

Berita lanjut, sila rujuk edisi cetakan Utusan Malaysia atau langgani e-Paper di http://ebrowse.bluehyppo.com/utusan/index.asp

No comments:

Post a Comment