Tuesday, February 28, 2012

BAHAYA MENOLAK SISTEM PEMERINTAHAN KHALIFAH......!!!

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

HAMPIR seluruh Ummat Islam, mulai dari orang awam, pemimpin2 masyarakat, orang2 alim (kitab/fiqh) pada akhir zaman ini lebih gemar, lebih gembira, lebih selesa Sistem Demokrasi Liberal Secular memerintah Negara berbanding dengan Sistem Khalifah menurut Manhaj Al-Qur'an dan Sirah Nabawiyyah!

Alasan mereka mudah :
1. Sistem secular ini di sukai oleh seluruh Ummat Islam
2. Ummat Islam sudah sebati dengan Demokrasi
3. Ummat Islam mahu hidup bebas, tak mahu di kongkong
4. Sangat susah laksanakan Sistem Khalifah kerana syarat2nya banyak
5. Sistem Khalifah tak sesuai di zaman ini

Keadaan ini berlaku bukan sahaja kepada orang2 awam, bahkan sebahagian Jamaah2 yang selama ini bergerak di atas 'platform' Islam turut terpalit dengan fahaman ini....!!!

Sedangkan sepatutnya semua Gerakan Islam/Jamaah Islam mempunyai MATLLAMAT mengembalikan Sistem Pemerintahan Khalifah sebagaimana perintah Allah dan Sunnah RasulNya.

Walau apa pun jalan yang di lalui samada melalui jalan kekuatan atau jalan perdamaian, MATLAMAT ini tidak boleh berubah yakni meninggikan Kalimah La-Ilaha Illallah Muhammad-ur-Rasulullah. Dan ini tidak mungkin dapat di laksanakan melainkan dengan cara mendirikan Sistem Pemerintahan sebagaimana Pemerintahan Rasulullah صلى الله عليه وسلم dan Khulafa A-Rashidin yang mendapat Rahmat Allah!

Jadi adalah suatu hal yang sangat pelik, ramai orang Islam zaman ini mula meremehkan dan mempertikaikan kemampuan melaksanakan Sistem Pemerintahan Khalifah!


JANGAN TERGESA-GESA KITA MESTI IKUT PERINGKAT2.....???

Pendapat Gerakan islam yang berjaya didalam Revolusi di Timur Tengah!
Pendapat mereka yang lebih serasi dengan Sistem Demokrasi jahiliyah sekarang. Bagi mereka biarkan dulu masyakarat dengan ideology Demokrasi sekarang. Mereka akan didik perlahan2! Bila semua sudah bersedia, barulah mereka akan laksanakan Hukum Islam/Sistem Khalifah!

Persoalan:

1. Berapa lama anda perlukan untuk membuat perubahan ini?

2. Mengapa anda perlu habiskan masa/tenaga bertanding dalam pilihanraya, dan memenangi pilihanraya di atas tiket Islam, keumudian biarkan masyarakat dengan pegangan masing2? Bukankah lebih baik menumpukan kepada pendidikan masyakarat terus dengan didikan islam.

3. Mengapa anda bertanding atas Nama Gerakan Islam sedangkan kesudahannya TIDAK membawa sebarang perubahan kepada sistem kufur yang menguasai negara? Sepatutnya anda JANGN gunakan nama Islam, tetapi bertanding atas nama Parti Demokrasi.


4. Apa gunanya anda memiliki kuasa kuasa eksekutif dan kuasa legislatif jika tiada usaha untuk menukar Sistem Jahiliyah kepada Sistem Islam? Jika dengan kuasa yang diberikan, anda tidak dapat berbuat apa2 perubahan demi Islam, menurut Hukum Islam, lebih baik jangan bertanding didalam pilihanraya.

5. Cuba fikir dengan aqal yang sihat, manakah masyarakat negara orang Islam di dunia ini yang sudah diperintah bertahun2 di bawah demokrasi bersedia mengikut Hukum2 Islam?

Jawapannya TIADA. Hatta di negara seperti Afghanistan dan Pakistan yang majoriti Islam pun tak bersedia untuk amalkan Hukum2 Islam sepenuhnya sedangkan mereka sudah di didik berpuluh tahun dengan Islam! Mereka tetap selesa dengan Sistem Demokrasi!!!


Jadi kata2 kita akan laksanakan Islam perlahan2 hanyalah kata2 untuk sedapkan nafsu dan syahwat duniawi!

Beringat-ingatlah dengan amaran Allah dan RasulNya:




Allah Ta'ala berfirman,

يأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لاَ تَخُونُواْ اللَّهَ وَالرَّسُولَ وَتَخُونُواْ أَمَـنَـتِكُمْ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ

“Hai orang-orang yang beriman, janganlah kalian mengkhianati Allah dan Rasul (Muhammad) dan (juga) janganlah kalian mengkhianati amanat-amanat yang dipercayakan kepada kalian, sedang kalian mengetahui.” (Al-Anfâl : 27)


Sabda Nabi صلى الله عليه وسلم :

“Setiap pengkhianat memiliki bendera pada bagian belakangnya pada hari khiamat nanti, yang akan ditinggikan (bendera tersebut) sesuai dengan kadar pengkhianatannya yang dilakukan. Ingatlah, tiada pengkhianatan yang melebihi pengkhianatan oleh para pemimpin masyarakat” (Muslim)



Abu Dzar berkata:

“Ya Rasulullah, mengapa engkau tidak menjadikanku sebagai pegawai (yang memegang satu jabatan)?” Kemudian Baginda menepuk pundakku dan bersabda “Hai Abu Dzar, sungguh kamu ini seorang yang lemah dan jabatan itu amanah. Pada Hari Kiamat nanti, jabatan itu menjadi kehinaan serta penyesalan, kecuali bagi orang yang melaksanakannya secara benar dan menunaikan semua kewajibannya” (Muslim)




Dari Abu Hurairah berkata, Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda,

“Allah berfirman,Ada tiga kelompok manusia yang akan menjadi musuh-Ku pada hari Kiamat nanti. Seorang yang diberi amanah kepemimpinan, lalu berkhianat, seorang yang menjual orang yang merdeka dan memakan hasil penjualannya, seorang yang mempekerjakan seorang buruh. namun saat buruh itu meminta haknya, maka dia menolak memberikan upahnya” ( Bukhari)




Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda:

أَرْبَعٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ كَانَ مُنَافِقًا خَالِصًا، وَمَنْ كَانَتْ فِيهِ خَصْلَةٌ مِنْهُنَّ كَانَتْ فِيهِ خَصْلَةٌ مِنَ النِّفَاقِ حَتَّى يَدَعَهَا إِذَا اؤْتُمِنَ خَانَ، وَإِذَا حَدَّثَ كَذَبَ، وَإِذَا عَاهَدَ غَدَرَ، وَإِذَا خَاصَمَ فَجَرَ

“Empat perkara, seseorang yang memilikinya, dia adalah seorang munafiq sejati. Dan orang yang memiliki sebagiannya, dia memiliki bagian dari kemunafikan hingga meninggalkannya: jika diamanahi dia berkhianat, jika berkata berdusta, jika berjanji mengingkari, dan jika bersengketa berbuat jahat.” [Bukhari dan Muslim]



Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda:

لاَ إِيمَانَ لِمَنْ لاَ أَمَانَةَ لَهُ وَلاَ دِينَ لِمَنْ لاَ عَهْدَ لَهُ

“Tidak ada iman bagi orang yang tidak memiliki amanah, dan tidak ada agama bagi orang yang tidak menepati janji.” [ Ahmad ]





PERBEZAAN DI ANTARA MENGAKUI KELEMAHAN DAN MEREMEHKAN HUKUM...!

Terdapat perbezaan yang amat ketara di antara mengakui kelemahan diri kerana kegagalan mendirikan 'hukum' dengan meremehkan, merendahkan, mempertikaikan suatu Hukum daripada Hukum2 Islam!

Jika seseorang mengatakan ; " Saya tak mampu kerana kelemahan saya" dengan dia mengatakan ; "saya tak rela" adalah dua perkara yang berlawanan!

Menurut pendirian Ahlis Sunnah Wal Jamaah, tidak rela atau tidak meredhai sesuatu hukum Allah Ta'ala adalah perkataan yang bertentangan dengan Aqidah dan ucapan pengakuan Kalimah Syahadat! Apalagi mempertikaikan atau bermusuhan dengan Hukum2 tersebut!

Sesungguhnya ini adalah malapetaka bagi IMAN....!!! Tetapi kebanyakan mereka tidak menyedari perkataan dan tingkahlaku mereka boleh membawa kepada kebinasaan diri!

Sesungguhnya Ummat Islam tidak menyedari malapetaka yang bakal menimpa mereka!


وَٱتَّبِعُوٓاْ أَحۡسَنَ مَآ أُنزِلَ إِلَيۡكُم مِّن رَّبِّڪُم مِّن قَبۡلِ أَن يَأۡتِيَڪُمُ ٱلۡعَذَابُ بَغۡتَةً۬ وَأَنتُمۡ لَا تَشۡعُرُونَ

Dan turutlah Al-Quran sebaik-baik. (Panduan hidup) yang diturunkan kepada kamu dari Tuhan kamu, sebelum kamu didatangi azab secara mengejut, sedang kamu tidak menyedarinya.
[Az-Zumar, Chapter #39, Verse #55]




أَفَأَمِنُوٓاْ أَن تَأۡتِيَہُمۡ غَـٰشِيَةٌ۬ مِّنۡ عَذَابِ ٱللَّهِ أَوۡ تَأۡتِيَہُمُ ٱلسَّاعَةُ بَغۡتَةً۬ وَهُمۡ لَا يَشۡعُرُونَ

(Mengapa mereka bersikap demikian?) Adakah mereka merasa aman dari didatangi azab Allah yang meliputi mereka, atau didatangi hari Qiamat secara mengejut, sedang mereka tidak menyedarinya?
[Yusuf, Chapter #12, Verse #107]-



@@@@@
@@@@@@@
@@@@@@@@@@

RENUNGAN BUAT SEMUA ..........!!!


Demi menyelami mutiara hikmah yang telah di tinggalkan/di cicirkan oleh Ummat sepanjang zaman Ftinah, maka sewajarnya mereka2 yang insaf kembali kepada petunjuk2 Ilahi didalam Penciptaan mereka sebagai makhluk istimewa di atas muka bumi.....!




AMANAH AGUNG - KHALIFAH...!

Pada kejadian Alam semesta, didalam Qadha dan Qadar Ilahi yang Azali, makhluk bernama 'insan' telah di taqdirkan menjadi Pemerintah Dunia!

Pemerintah ini adalah KHALIFAH ALLAH yang menanggung AMANAH bagi kesejahteraan Ummat manusia!


Firman Allah Ta'ala :

وَإِذۡ قَالَ رَبُّكَ لِلۡمَلَـٰٓٮِٕكَةِ إِنِّى جَاعِلٌ۬ فِى ٱلۡأَرۡضِ خَلِيفَةً۬‌ۖ قَالُوٓاْ أَتَجۡعَلُ


dan



Friman Allah Ta'ala :



إِنَّا عَرَضْنَا الاٌّمَانَةَ عَلَى السَّمَـوَتِ وَالاٌّرْضِ وَالْجِبَالِ فَأبَيْنَ أَن يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الإِنْسَـنُ إِنَّهُ كَانَ ظَلُوماً جَهُولاً


“Sesungguhnya Kami telah tawarkan amanah itu kepada langit, bumi dan gunung-ganang, tetapi mereka enggan memikulnya dan mereka khuatir tentangnya, tetapi dipikul dia oleh manusia. Sesungguhnya (manusia) itu sangat zalim lagi bodoh. “ (Al-Ahzab, : 72)

Apa yang dimaksudkan dengan ayat ini adalah "Amanah kekhalifahan", AMANAh IMAN dan ISLAM!, Amanah Agama Allah yang suci! Seluruh makhluk Allah yang lain tidak sanggup memikulnya. Tetapi ADAM telah menyatakan kesanggupannya untuk menanggung AMANAH ini.


Ibnu Abbas berkata:

"Yang dimaksudkan dengan AMANAH dalam ayat di atas ialah TA’AT (kepatuhan). Allah SWT telah tawarkan AMANAH tersebut kepada langit, bumi dan gunung-ganang sebelum ia ditawarkan kepada Nabi Adam. Allah berfirman kepada Adam Alaihis Salam: “Wahai Adam, sesungguhnya Aku telah tawarkan AAMANAH ini kepada langit, bumi dan gunung-ganang tetapi mereka tidak mampu memikulnya, maka adakah engkau mahu mengambil apa yang terkandung di dalam AMANAH itu?” Adam bertanya: Wahai Tuhanku, apakah kandungan amanah itu? Allah Ta'ala menjawab: Sekiranya engkau berbuat ihsan niscaya engkau akan diberi ganjaran, dan sekiranya engkau berbuat jahat niscaya engkau akan dihukum. Lalu Nabi Adam pun mengambil amanah tersebut dan memikulnya." Namun tidakpun sampai pun beberapa jam Adam telahpun menderhakaiNya dengan mamakan buah khuldi yang ditegah untuknya."


Al-Hassan mengatakan :

AMANAH adalah undang-undang dan hukum Allah yang wajib di ta'ati.

Menurut al-Qurthubi :

AMANAH bermaksud Agama.


Ibnu Umar mengatakan :

Seluruh penciptaan manusia adalah AMANAH - telinga, mata, perut, tangan dan kaki semuanya AMANAH!


Setengah Ulama lain menyebut :

AMANAH adalah kepatuhan dan Ubudiyyah kepada Allah Ta'ala.





NABI MUHAMMAD ADALAH KHALIFAH PERTAMA (HAKIKI)

Semua Nabi2 bermula dari Nabi Adam sehingga kepada Junjungan Muhammad صلى الله عليه وسلم adalah KHALIFAH!

KHALIFAH Pertama pada hakikatnya (di alam Sirriah) adalah Junjungan kita Muhammad صلى الله عليه وسلم. Baginda sudah menjadi Nabi ketika Nabi Adam masih belum di ciptakan!


Keterangan dari Hadith:

“Para Sahabat bertanya, `Ya Rasulullah, bilakah wajibnya Kenabian engkau?’ Baginda menjawab, “Sejak saat ketika Adam masih dalam keadaan antara ruh dan jasad.” (Riwayat Tirmidzi)


Baginda juga bersabda,

“Aku sudah menjadi Nabi ketika Adam masih dalam bentuk antara air dan tanah. Juga Baginda bersabda, “Aku telah ditetapkan disisi Allah sebagai Khatamun-Nabiyyin, sedangkan Adam masih dalam bentuk tanah.


Imam Ahmad bin Hanbal berkata ; t

"Telah menceritakan kepada kami Abdurrahman bin Mahdi, telah menceritakan kepada kami Manshur bin Sa'd dari Budail dari Abdullah bin Syaqiq dari Maysarah Al Fajr dia berkata; aku bertanya; "Wahai Rasulullah, Bilakah engkau dicatat sebagai seorang Nabi?" Baginda bersabda: "Ketika Adam 'alaihis salam antara Ruh dan Jasad." (Imam Ahmad)"



SISTEM PEMERINTAHAN KHALIFAH DI DALAM MENDIRIKAN SYI'AR ILAHI

Nabi صلى الله عليه وسلم melaksanakan setiap perintah Allah Ta'ala didalam menjalankan hukum di kalangan manusia tanpa melebihkan atau mengurangi dari perintah tersebut.

Para sahabat Khulafa' Ar-Rashidin kemudiannya mengikuti jejak langkah Nabi didalam mengembangkan dan mempertahankan Syari'at sebagaimana wasiat Nabi صلى الله عليه وسلم.

Ulama Ahlis Sunnah menamakan Sistem Pemerintahan Nabi dan Sahabat Khualafa' Ar-Rashidin sebagai Sistem Pemerintahan Khalifah. Mereka juga sepakat bahawa Sistem Pemerintahan KAHLIFAH telah tamat (pada zahirnya) dengan tamatnya Pemerintahan Sayyidina Ali كرم الله وجهه.



Adakah di sini terlihat pentingnya AMANAH KHALIFAH?
Adakah KHALIFAH di jadikan sebagai untuk main2?
Adakah KHALIFAH hanya sekadar bahan cerita sejarah?

Mari kita merenung ke dalam diri kita sebagai individu, sebagai ketua keluarga, sebagai pemimpin .... sejauh mana kita telah tunaikan AMANAH ini....!!!






Allahu Ya Allah!

1 comment:

  1. Saudara Katon,

    Membaca entri saudara ini membuatkan saya mengandaikan bahawa saudara tahu akan kewujudan satu pertubuhan yang bernama 'Hizbut Tahrir'.

    Saya adalah antara pengikut pertubuhan ini. Hari Ahad yang lepas saya sepatutnya menghadiri satu majlis yang diadakan oleh pertubuhan ini di Ipoh. Namun, saya terpaksa membatalkan setelah separuh perjalanan ke Ipoh kerana mempunyai sedikit masalah keluarga.

    Saya bersetuju dengan pendapat saudara bahawa hampir seluruh umat Islam selesa dengan sistem demokrasi yang sama sekali bertentangan dengan Islam. Malah tidak keterlaluan jika saya katakan bahawa sebilangan besar umat Islam di Malaysia tidak tahu tentang sistem Khilafah manhaj Rasulullah saw.

    Saudara boleh google 'Hizbut Tahrir Malaysia' untuk mendapat maklumat lanjut.

    ReplyDelete