Thursday, February 9, 2012

Lagi Kes Halal & Haram


Salam Ustaz,

Saya ada satu kemusykilan. Di bawah Office saya, ada satu cafe yang saya sendiri tidak tahu pemiliknya samada Islam atau tidak. Pekerjanya seorang indonesia, seorang melyu islam & seorang iban yang baru convert to Islam (khabarnya). Cafe tersebut dikendalikan oleh seorang Cina tua yang agak kotor / lusuh. Makanan seperti yang dimaklumkan oleh pekerja cafe, disediakan oleh org Melayu Islam (wallahualam - tak pasti). Makanan sering dibawa oleh Cina tersebut menggunakan Van yang buruk. Saya juga sering melihat ada Cina yang makan di cafe tersebut membawa makanan dari rumah tapi menggunakan pinggan cafe tersebut.

Saya hanya minum minuman tin sahaja di cafe itu tetapi kawan2 seagama sering makan dan minum di stu seperti biasa. Saya rasa terpanggil untuk menasihati mereka tetapi mereka hanya endah tak endah saja.

Minta Ustaz bagi pendapat / suggestion utk saya menasihati kawan2 yg seagama.
W'salam


jawapan (ust pondok ar-rahman)

wa'alaikumussalam warahmatullah. cara yg tuan buat itu betul, lbh tpt lg.., jgn beli apa2 pun dikedai kafir yg seperti itu. [kulu mintaiyyibatima razaqnakum : makan minumlah drpd rezqi yg halal lagi baik], at-taiyyibat : suci cara proses,cara pengurusan, suci tuan yg memasak [drpd awal proses hingga akhirnya semuanya suci, bersih, halal], wajib bg semua org2 islam menjaga dr drpd terjatuh ke lembah syubhah dan haram.





No comments:

Post a Comment